Aquestes darreres setmanes ha estat notícia la mesura que ha impulsat el govern central d'injectar amb una pluja de milions als ajuntaments per tal que fomentin l'ocupació a través de la realització d'obres en el període 2009-2010.
Aquest conill que s'ha tret del barret ZP, representa una dotació de 8.000 milions d'€ per als ajuntaments. A Cerdanyola li'n toquen una mica més de 10.
Fent vàlida aquella dita castellana que diu que a nadie le amarga un dulce, l'Ajuntament de Cerdanyola, com tots els ajuntaments, haurà d'aprofitar la mesura per a donar un nou impuls als diversos projectes que hi ha sobre la taula.
Ara bé, i dit això, la mesura és una mesura impresentable, populista, improvisada i que posa en evidència el poc respecte que ZP i el seu govern té pels ajuntaments i per les autonomies.
Raons de la meva crítica:
- És una mesura de dificilíssima gestió. Primer pels terminis: s'ha de presentar un projecte executiu abans del 24 de gener, l'obra ha de començar abans del 13 d'abril i ha d'acabar durant el primer trimestre del 2010. Segon, perquè han de ser projectes que no estiguessin previstos en els pressupostos pel 2009. Això què vol dir? Doncs que els ajuntaments, de sobte, si no volen perdre aquesta oportunitat han de treure del calaix projectes que tenien previstos per més endavant i que per tant no estaven en la fase de tenir un projecte executiu o fins i tot "inventar" projectes a corre-cuita per a tenir-los llestos abans del 24 de gener. Qui té capacitat de fer això? Els ajuntaments grans. Estic segur que molts ajuntaments no tindran capacitat tècnica per afrontar aquesta situació.
- És una mesura linial en el sentit que el govern ha decidit que l'aportació serà de 177€ per habitant sense tenir res més en compte. No hauria estat millor, ja que el que es vol és fomentar l'ocupació, que es tingués en compte, per exemple, el nombre de persones aturades de cada localitat?
- Una cosa que he sentit molt poc: serà una mesura que fomentarà només l'ocupació masculina, ja que el que s'aporta es destina a la construcció una branca laboral exclsuivament masculina.
- És una mesura improvisada i de curta volada. Perquè, què passarà amb tota la gent que es veurà ara beneficiada per aquesta mesura? Doncs que quan acabin les obres, tornaran a l'atur. El que calen són mesures estructurals no pegats improvisats.
Però en els temps que corren, hi ha dos elements que políticament fan que aquesta mesura sigui encara més impresentable:
- És una mesura que ens retorna al centralisme més ranci. El govern central actua de repartidora envaint competències de les autonomies, passant-se pel forro als governs autonòmics i a les diputacions. Tornem a temps passats, i és que els projectes s'hauran de presentar al Govern Civil! No haviem quedat que el Governador Civil, o Delegat del Govern central, era una figura anacrònica i desfasada? Doncs sembla que ZP i el seu govern la volen recuperar.
- És una burla que, després de les dificultats que hi ha en el debat sobre el finançament de Catalunya i sobre el finançament dels ajuntaments (debat en el qual el PSOE, i els 25 diputats del PSC a Madrid, està jugant un paper lamentable que demostra que no creuen massa en l'autonomia ni local ni autonòmica), ara ZP es tregui de la butxaca 8.000 milions d'€.
Com em va dir un bon amic, aquesta mesura és un exemple del que és políticament ZP: mesures imporvisades, molt meditàtiques i de dubtosos principis polítics.
Ara tenim a totes les administracions municipals saturades intentant tenir a punt els projectes per abans del 24 de gener. I és que el que ZP ha llançat és un dard enverinat, perquè si els ajuntaments no són capaços de tirar endavant aquesta mesura (i com dic ja veurem si tots poden fer-ho) els defensors del centralisme tindran un argument més per a qüestionar l'autonomia i la capacitat dels ens locals.
16 comentaris:
I si impulseu les promeses escoles bressols? I si en feu de noves i així les dues que s'havien de començar entre el 2008 i el 2009 no quedaran aturades com ara? I si feu de la famosa zona ARE un parc, equipaments, etc... Sense comptar amb la construcció per financiar-ho?
Va Roger, que totes les mesures que fan els grans partits tiren a ser populistes, però no per això ho em de desaprofitar i enfocar-ho cap a les idees de ciutat que tinguin cada partit.
Dues preguntes, vosaltres quines idees per la ciutat teniu? I l'altra, ICV es un partit gran a Cerdanyola?
Anant a les preguntes:
Digue'm què consideres com a partit gran, i et diré si ho som o no.
Les idees per la ciutat? Sé que no t'agradarà la resposta, però les idees que tenim per Cerdanyola les pots veure en els programes electorals. Sobretot els que van de les eleccions del 95 a les darreres, ja que tots 4 programes segueixen la mateixa línia.
Les obres que es faran les ha de negociar ara el govern i han de passar pel Ple. No sé si les escoles bressol hi podrien entrar tenint en compte que s'haurien de construir en un temps aproximat de 9 mesos, i no sé si tècnicament és possible.
Jo, sense saber-ho exactament, crec que el que es podrà fer són obres petites (arranjament de carrers i places, asfaltats, reforma d'algun equipament, etc.) i alguna obra mitjana-gran. Però, vaja, es veurà en els propers dies.
Home, si em dius que em llegeixi els programes, als programes ja hi son les escoles, no?
Si llegeixes la primera part del primer escrit, sabràs que es per a mi un partit gran.
No se qui deia que el cost del equipaments i zones verdes del vostre projecte de l'ARE eren uns 9 milions, no se si serà cert, però si es així, ja en sobra 1 per...
Hola Roger.
Quan el mon local es felicita per les mesures del plan ZP m'ha sorpres el teu post que deixa anar una alè sectari que no fa gens be al municipalisme. Crec que caus en la crítica sense horitzó.
Els projectes que s'han d'incorporar al plan ZP han de ser de ciutat. No cal que es reinventin. El projecte de ciutat existeix i, concretament a Cerdanyola la teva formació s'ha fartat de dir-ho; fins a la sacietat. Ara....de què dubtem?
La lletra petita, com tu dius, (com a totes les normes) fixa el què i el cóm. Utilitzar, com ho fas tu i l'alcalde, el terme lletra petita volent insinuar una "trampa"....és enganyar la ciutadania.
No hi ha trampa ni cartró. Els fons que s'injecten han de tenir la destinació prevista. No poden ser utilizats per ajugar deute municipal i ni per fer projectes ja pressupostats. Lògic: si estaven pressupostats...vol dir que havia fons per executar-los.
Ara estem parlant d'un fons d'inversió que gestionaran els ajuntaments però per a "Dinamizacion de la Economía y el Empleo". No per altres coses.
Que, pel tipus de projectes que s'hi poden incorporar, s'està "atancant" només la desocupació en un sector bàsicament masculí...... Però has de dir també que és en aquest sector on s'han perdut la majoria dels llocs de treball. Has de dir també que quan es revitalitza un sector,...la resta de revifem també.
Tampoc has de deixar de dir que els Ajuntaments no perden, ans al contrari, la possibilitat de fer polítiques d'ocupació amb els seus propis fons. De fet amb aquest ajut s'alliberen els pressupostos per incrementar les mesures socials.
Jo tinc la gran sort de veure en directe altres pressupostos locals. Les mesures de foment de l'ocupació femenina, i amb aquesta denominació,....són mesures que altres ja estan incorporant en els seus plans anticrisi. En els seus pressupostos de 2009.
Considerar un "pegat" una mesura econòmica que permet als governs locals millorar la ciutat i fer un impuls important en un any que s'espera molt difícil és, si més no, molt agosarat.
Que què passarà l'any vinent quan les persones que ara recuperin llocs de treball tornin a estar a l'atur? O estas fent un discurs "destructiu" o mostres un profund desconeixement del mon laboral en el sector de la construcció que treballa bàsicament amb contractes "d'obra". Al final del procés caldrà revisar l'impacte, no només a la construcció sinó en general, mesurar la situació i proposar, si cal, altres mesures (iguals o diferents, dependrà del diagnóstic). La crisi evoluciona i s'ha de ser dinàmic en aquest sentit.
Que els projectes han d'estar acabats en un any i això és una dificultat (la lletra petita, la trampa,...)........Però no pots oblidar que necessitem mesures urgents, projectes ràpids, gestió eficient...perquè les famílies estan amb situació precària i calen respostes ràpides. Aquí no val la gestió lenta i indecissa a instal·lada a Cerdanyola.
Plantejes tot el tema com si l'objectiu de la mesura de ZP fos recuperar els diners (que tornin a les arques de l'estat). Creus de veritat que calia fer això per aquest viatge?.
Aquí t'haig de recordar que el mon local té prou experiència per gestionar i gestionar ràpid. Si a Cerdanyola no és així.....no ho traslladis a la resta de municipis, ni petits ni grans.
Si a Cerdanyola costa trobar projectes, costa aconseguir acords, és insufrible tirar endanvant el assumptes amb la necessària agilitat,.....es perquè la teva formació és petita (quan dic això vull dir que no té prou experiència de govern i quan la té li fa contradiccions internes) i perquè tenim un govern dèbil políticament, amb pocs projectes i conceptes compartits. Tot això no ho traslladis a la resta de municipis, ni petits ni grans, perque en aquest cas estas sent fins i tot despectiu cap al municipalisme en general. En aquest sentit crec que està fora de lloc dir que ara els municipis, probrets, s'estan inventant projectes.
Finalment dir-te que els ajuts des del centre, des de les diputacions, des de els governs autonòmics, sempre s'acompanyen de les condicions en que s'han de desenvolupar i això no crec que sigui una injerència en l'autonomia local. Els ajuntaments serà qui, al cap i a la fi, decidiran els projectes i els posaran en marxa. De la mateixa manera que quan des de lo local es fomenta, amb ajusts econòmics, l'activitat privada, es posen les condicions perquè els fons públics s'utilitzin en allò pel que s'havien previst.
No volia allargar-me tant, podia haver fet un propi post -com quan a tu t'ha passsat en altres ocasions- però opino que un comentari -llarg o curt- ha de ser fet al lloc d'orígen del debat.
Salutacions cordials!
Hola Carme,
Com a mínim en dos punts aprofites per qüestionar la capacitat que tindrà Cerdanyola per gestionar aquest ajut de ZP:
“El projecte de ciutat existeix i, concretament a Cerdanyola la teva formació s'ha fartat de dir-ho; fins a la sacietat. Ara....de què dubtem?”
“Si a Cerdanyola costa trobar projectes, costa aconseguir acords, és insufrible tirar endanvant el assumptes amb la necessària agilitat,.....es perquè la teva formació és petita (quan dic això vull dir que no té prou experiència de govern i quan la té li fa contradiccions internes) i perquè tenim un govern dèbil políticament”
Desconec com s'està gestionant l'ajut de 10 M d'€ però en cap moment he sentit que el nostre Ajuntament tingués problemes per executar aquest ajut. És a dir, que considero bastant gratuïtes les teves afirmacions qüestionant aquesta capacitat. Si tant dolents són els que governen ara com s'ho han fet per aconseguir una de les exigents iniciatives comunitàries Urban??
Bé, deixant de banda la lectura en clau cerdanyolenca, haig de dir que entenc que la majoria de municipis s'hagin alegrat de la mesura, donat que fruit del model desfasat de finançament la majoria d'ens locals tenen problemes econòmics. Ara bé, si la mesura és per reactivar l'economia i fer els canvis estructurals que necessita el model laboral aquest ajut és, com a mínim, ineficient. Cerdanyola amb la UAB, el parc de la ciència, el sincrotró, el PTV, és una ciutat exemplar en quant a la potenciació del model productiu des de fa molts anys (des de abans del 2003, perquè ens entenguem), per tant és més que probable que seguint aquesta tradició part dels diners es destinin a infraestructures que ajudin a desenvolupar aquest model de coneixement, ciència, qualitat i innovació. Però això que fa Cerdanyola, malauradament, no es pot dir d'altres ciutats. Moltes ciutats NO aprofitaran l'ajut per fer projectes de “calat”. Moltes ho faran per petits arranjaments, que malgrat millorar la qualitat de vida dels veïns, no modernitzaran el model productiu.
Ara, davant la crisi, el repte que te l'estat espanyol és si vol sortint-se'n amb pegats, amb solucions de fang, amb improvisacions o vol aprofitar la conjuntura desfavorable per fer la modernització necessària. L'Estat ha de decidir si el que vol és “anar tirant” o si el que es vol és fer els canvis estructurals. Aquests canvis estructurals passen per deixar de dependre tant de la construcció (sector que és l'únic que surt beneficiat de l'ajut ZP), cal potenciar el sector de la dependència, cal incrementar les inversions en formació professional, cal incentivar els centres de recerca, cal construir infraestructures de mobilitat que ens facin menys depenent del petroli (i en conseqüència més fort davant les crisis de caracter internacional com aquesta), cal apostar per sectors a l'alça com és el de les energies renovables, cal que les dones s'incorporin definitivament en igualtat de condicions al mercat laboral. I aquesta mesura de ZP, no ajudarà en cap dels punts que acabo d'esmentar.
Aquesta mesura no es pot posar en el mateix sac que els demostradament inútils 400 €. Aquesta és una mesura que permetrà fer polítiques públiques reals i per això la considero positiva. Ara bé, considero que no és ni de bon troç la xocolata del lloro que alguns ens volen fer veure.
Benvolgut Jesús.
No he estat jo sinó en Roger que ha posat en dubte la capacitat dels governs locals per aprovar i tirar endavant amb les condicions que calen els projectes que s'incorporin al plan ZP. Haig d'entendre que parla de Cerdanyola perquè parlar de la resta (inclosos municipis petits) mostra una manca de respecte del municipalisme que penso que no toca. No crec tampoc que tingueu (per la dimensió de la vostra formació), coneixement suficient per fer aquest tipus d'afirmacions que sí crec que són gratuïtes).
En tot cas, torno a dir que si a Cerdanyola li és difícil no és per les condicions del pla ZP sinó per les condicions del nostre govern: debil i amb poc projecte compartit. No cal ara que recordi la llista interminable que desacords i "discrepàncies"; i ho dic sense cap acritut.
D'acord amb tu que a la nostra economia li calen mesures com aquesta i d'altres d'espectre més ample; però estem comentant, ho dic per no desviar el centre del debat, l'actual mesura que, per suposat, no ha de ser ni és l'única.
A mi em sembla molt correcte que una de les grans mesures contra la crisi hagi estat pensant en el mon local perque som nosaltres els que estem més a prop de les persones; és des dels municipis que es pot fer política en directe, política a prop de la gent.
En aquest sentit, torno a dir, que els municipis podem fer això, posar en fets el pla ZP però també podem fer els nostre propi pla, fomentant els projectes sostenibles, els plans d'igualtat, fomentat l'ocupació femenina, etc. Altres ja ho han plasmat i escrit amb majúscules en els seus pressupostos.
No es pot comparar l'URBAN amb el pla ZP, entre d'altres coses, perquè el primer pot incorporar projectes de llarga durada (fins el 2015: més d'un mandat) i aquest pla ha de tractar de projectes ràpids (executats a març de 2010, en 12 mesos), perquè l'acció ha de ser ràpida. La situació ho requereix.
No s'està parlant, no és el seu objecte, de la transformació de les ciutats sinó de l'impuls de l'economia i de l'ocupació. A objectius diferentes,....solucions diferents i saber gestionar de diferent manera.
Des del punt de vista de ciutat tant importants són els projectes de creixement com els projectes de manteniment, de fer millores en la quotidianitat. Per cert no estic equivocada quan dic que aquest últim jústament era un acord de l'actual govern. Ho pots consultar al diversos fulletons publicats i a la web de CiU.
En aquest sentit comento que no es pot dir ara que s'han de rebuscar projectes. Els projectes haurien de ser i ja preparats per no desaprofitar aquesta mesura.
Salutacions!
Hola de nou Carme,
Els únics dubtes sobre la capacitat de Cerdanyola per accedir a l'ajut els has expressat tu, les dues cites del meu anterior comentari són el suficientment clares. Ara bé, donats els plaços i el moment en el que es planteja tampoc em sembla gratuït dir que genera dificultats als ajuntaments per portar-lo a terme.
Jo ja he dit, i no m'importa reconèixer-lo: no em sembla una mala mesura, hem sembla positiva. Tot i que també em sembla interessant el debat que planteja el Roger. La diferencia entre governança i govern, entre “policy” i “politics”. La política pot ser bona, però no tenir en compte els actors que han d'implantar-la (els ens municipals) em sembla un error, ja que aquesta és una de les premisses de la governança multinivell. El fet que només es pugui subvencionar obres tampoc hem sembla del tot encertat. Jo crec que l'ajut que ha de rebre el sector no ha de ser per la via de l'increment de la demanda (encarregant més obra pública) sinó mitjançant la reconversió. Crec que seria molt més útil un pla que deixés més marge als ajuntaments en el tipus d'actuació. I fins que no s'expliquin la resta de mesures que desenvoluparà el govern, de moment com a pla anticrisi em sembla criticable per insuficient. Si se li pot exigir celeritat als ajuntaments per concretar el pla de ZP, més celeritat se li ha d'exigir encara al govern perquè es comencin a posar en pràctica mesures que suposin solucions reals per canviar el model productiu i donar resposta a la crisi.
Per cert, no entenc exactament a que et refereixes quan dius que la nostra formació (suposo que ICV) no te la dimensió suficient per conèixer la realitat municipal, quan dius “No crec tampoc que tingueu (per la dimensió de la vostra formació), coneixement suficient per fer aquest tipus d'afirmacions que sí crec que són gratuïtes)”. T'agrairia que m'expliquessis a que et refereixes, perquè potser estic una mica dens, però no ho acabo d'entendre. En tot cas, crec que el pedigrí d'ICV com a força municipalista està fora de tot dubte.
Per acabar, Carme, una pregunta directe. Potser opines que no te res a veure amb el debat en qüestió, però jo crec que va íntimament lligat: Consideres que el finançament actual dels Ajuntaments i Ens Locals és suficient i just?
Hola Carme,
Em costa respondre els teus escrits per dues qüestions. Primer, perquè poques vegades m'han fet respostes posant en boca meva tantes coses que no he dit com tu fas. I, segon, perquè ho fas en un to paternalista i en moments despectiu que, sincerament, sobra. Pots dir el mateix que vols dir sense necessitat de dir que el meu escrit té un "alè sectari", que tinc "profund desconeixement" de nosequè, que demostro "manca de respecte del municipalisme" o que per la dimensió de la nostra força política "no tenim coneixement suficient" de no sé què més. És un to que sobra i en el que jo no penso caure.
Però anem al tema.
Començo per explicar per què vaig fer aquest post. El tema el tenia pensat però no pensava escriure'n res. Però dijous i divendres vaig assistir a diversos actes que em van decidir a fer-ho. Dijous vaig anar a la comissió gestora de la Mancomunitat de Municipis de Cerdanyola-Montcada-Ripollet. Allà s'aprovaven els pressupostos 2009 de la Mancomunitat. Un cop acabada la sessió, als passadissos, un representant d'un ajuntament que no era el de Cerdanyola va comentar, literalment, que tenia mèrit haver pogut aprovar aquests pressupostos quan la majoria d'ajuntaments estan saturats i aturats pel "puto plan ZP" (paraules literals). Divendres, a unes jornades sobre polítiques de participació un regidor d'un ajuntament petit de les comarques de Lleida em comentava que no sabia com podrien tirar endavant aquesta situació tenint en compte que ells no tenien recursos ni per a pagar un arquitecte. I el mateix divendres, en un marc que no té res a veure amb la política, vaig poder parlar amb un regidor d'ERC que estava indignat amb la mesura tenint en compte la ignorància habitual del govern central cap als municipis. És a dir, en dos dies vaig parlar amb regidors del PSC, d'ERC, de CiU i d'ICV-EUiA, i tots feien el mateix discurs: hem d'aprofitar els recursos que ens vindran, però la mesura és molt criticable. I aquesta és, també, la meva postura. La postura que, per a tu, desprèn alè sectari.
El que tampoc m'agrada del teu escrit és que fent bo allò de "aprovechando que el Pisuerga pasa por Valladolid", disparo amb bala contra el govern de Cerdanyola. I, a més, t'inventes que jo posi en dubte que Cerdanyola serà capaç de tirar això endavant. Digue'm, si us plau, en quin moment dic jo això.
Et demano que no posis en boca meva coses que jo no he dit. Perquè ho tornes a fer quan dius que jo plantejo la qüestió com si l'objectiu de la mesura de ZP fos recuperar els diners. En cap moment he dit això.
Dius que els ajuts de les administracions sempre s'acompanyen de les condicions amb que s'han d'executar els projectes. Només faltaria, es tracta de diners públics. Però, és que he dit jo el contrari? El que jo he dit és que la mesura envaeix competències, com a mínim de la Generalitat, i posa en qüestió l'autonomia local. Però és que no ho he dit només jo. També ho han dit, com a mínim, els consellers Ausàs, Castells i Huguet. Ells (entre els quals un del PSC), com jo, també han dit que aquesta mesura és acceptable només pel moment de crisi en què ens trobem, però que és un cas de retorn al centralisme inacceptable.
Insinues, a més, quan dius que els municipis poden fer polítiques socials al marge del pla ZP, i que altres ajuntaments ja ho han fet, que a Cerdanyola això no s'està fent. Saps perfectament que a Cerdanyola s'acaba d'aprovar el primer pla per la inculsió social de la nostra història; saps que està en procés d'aprovar-se un pla de joventut amb mesures transversals; i saps, per posar alguns exemples, que en els pressupostos per al 2009 es preveu una partida "anti-crisi" que, segurament, anirà en bona part destinada a potenciar les polítiques d'ocupació.
Per acabar et faig dues preguntes que també t'ha fet el Jesús:
Primera: m'agradaria saber què vols dir quan dius que ICV per la seva dimensió no té coneixement suficient per fer afirmacions en determinades qüestions.
Segona: Què en penses de l'actual finançament municipal, i què et sembla el fet que després que al mes de setembre es fes a la Generalitat un acte solemne d'unitat i de suport al municipalisme, amb manifest amb demandes concretes incloses, els 25 diputats del PSC a Madrid hagin votat en contra del que, precisament aquest acte d'unitat (en el qual el PSC també hi era present) reivindicava.
Què voleu que us digui: A mi els 8000M€ de ZP em recorden massa els xecs de 400€ de mesos enrere: A falta de polítiques estructurals, posem-hi pegats que quedin bé als mitjans...
Per cert, això que "el món local es felicita per les mesures del plan ZP" és per petar-se de riure! El que el món local vol és un finançament digne, no una mesura de poca altura de mires i que l'únic que fa es demostrar la manca d'ideees del Govern per sortir de la crisi.
Recordo un article, crec que era del Jesús Hernández, on explicava tot el que es podia fer a la ciutat amb els famosos 400 euros de Zapatero. Ara no tenim les quantitats que ell manejava, sinó més: imaginem tot el és podrà realitzar pel bé de Cerdanyola i els seus ciutadans; però no, també critiquem al govern del PSOE que això segons diuen ens dona vots. Tot plegat em recorda a la cançó de l’Alaska “Criticar por criticar”.
He trobat l'article Roger. Efectivament era del Jesús. Mira ell apostava per això:
- Un CAP (3 M €)
- Dos escoles bressol (1,7 M€ cada una)
- Un pavelló (2,5 M €)
- 3 línies de bus urbà (0.6 M € totes tres)
Encara tenim dos milions més d'€... podem fer la tercera escola bressol. No?
Hola Roger.
No vull pas posar a la teva boca paraules que no has dit.
El que sí has dit i literalment és que:
"Estic segur que molts ajuntaments no tindran capacitat tècnica per afrontar aquesta situació"·
Jo no crec que tinguis dades (si les tens.....doncs rectifico) per poder fer tal afirmació, de manera que haig d'entendre (i expressament li dic així al teu company Jesús) que deus pensar-ho de Cerdanyola. Per altra banda ningú no nega (jo mateixa tampoc) que gestionar és complexe i gestionar amb l'agilitat que ara es requereix més.
Igualment un dels altres arguments que treus a colació és:
"serà una mesura que fomentarà només l'ocupació masculina, ja que el que s'aporta es destina a la construcció, una branca laboral exclusivament masculina".
És aquí on dic que mesures d'impuls a l'ocupació femenina es poden dur a terme, i de fet altres ja ho fan, amb recursos propis o amb l'ajut d'altres administracions (autonòmica o diputació). No he dit pas que a Cerdanyola no es pensi fer un pla anticrisi (ho sé perquè conec la proposta de pressupost igual que tu); el que dic és que això es pot fer i, si es vol, ara és el moment de posar-ho al pressupost amb noms i congnoms: programa de foment de l'ocupació de les dones (així no ho he vist al projecte que et comento).
Ets tu qui diu, i no jo, que "si els ajuntaments no són capaços de tirar endavant aquesta mesura (i com dic ja veurem si tots poden fer-ho)....". No és això insinuar que la lletra petita (terme que fa servir l'alcalde en un mitjà de comunicació local) portarà als ajuntaments a perdre l'oportunitat? Si no ho deies en aquest sentit.....sento la meva incorrecte interpretació de les teves paraules però no veig altre sentit amb la insistència de la incapacitat dels municipis per presentar els seus projectes, les seves propostes.
Igualment ets tu i no jo qui afirma que "els ajuntaments, de sobte, si no volen perdre aquesta oportunitat han de treure del calaix projectes que tenien previstos per més endavant....... o fins i tot "inventar" projectes a corre-cuita per a tenir-los llestos abans del 24 de gener".
Dir que els ajuntaments inventaran projectes per no perdre oportunitats....es una manca de respecte al municipalisme. En aquest sentit crec que si ho dius convençut vas errat pel que fa al mon local.
En tot cas centrant el tema i sobre el que ara plantejes, dir-te que no vull entrar en la confusió, buscada, de barrejar sistema de financiació local amb les mesures del decret ZP. Si aquest fos el sistema de finançament no estaria d'acord; però aquesta no és la qüestió.
Respecte de les polítiques socials municipals que afirmes que estic dient que no es fan....dir-te que no he dit això. Només faltava que amb al suport actual que ve des de la Generalitat...perdèssim aquestes oportunitats; entre les quals estan els plans d'inclusió social. El nostre Pla s'ha fet gràcies a aquest gran impuls. El que dic, i estem parlant de situació de crisi, és que s'han d'incrementar les polítiques socials entre les que incloc, com he dit, les de foment de l'ocupació femenina. Senyalo aquesta perquè l'has posat d'exemple en el post.
Torno a dir que fora bó no confondre el decret del plan ZP amb el sistema de finançament local. No crec que el PSC ara estigui entrant ni molt menys en aquesta confussió.
Quan parlo de la dimensió de la teva formació política em refereixo al nombre d'ajuntaments en els quals governeu en aquest moment.
Segur que ICV és un partit municipalista no ho posso pas en dubte; tu, en canvi, sí que dubtes del municipalisme del PSC i del PSOE. I ho afirmes literalment.
En qualsevol cas....no aporta res i no m'agrada entrar en "tu dius i jo dic". T'he intentat contestar detalladament sobre el meu comentari perquè t'he vist un pel diguèssim que "molest". Tampoc cal. El debat és útil i no l'hem de prendre de manera tant personal.
També dir-te que té res d'estrany sentir comentaris del tipus de: "la majoria d'ajuntaments estan saturats i aturats pel "puto plan ZP". Vinguin de persones del PSC, d'ERC o d'ICV. Qualsevol esforç de replantejament en un moment de tancament d'exercicis satura les estructures tècniques. Però estem per fer això.
Salutacions cordials,
Hola Javi,
Jo vaig aplaudir la llei de dependència, i vaig criticar que no se li donés dotació econòmica. Vaig aplaudir la retirada de les tropes d'Iraq, i critico que es mantinguin a l'Afganistan. Vaig aplaudir lleis com la llei contra la violència masclista, o com la que iguala en drets a parelles homosexuals i heterosexuals, i critico que es continuïn renovant els acords amb l'església catòlica o que es continui apostant per polítiques fiscals de dretes.
És a dir, critico el que crec que és criticable, i aplaudeixo el que crec que s'ha d'aplaudir.
I d'aquesta mesura nova (fixa't que faig servir la frase "a nadie le amarga un dulce") en defenso que servirà per a tirar endavant projectes als pobles i ciutats, però en critico la seva concepció i el seu rerefons.
Hola Carme,
Diverses coses.
Òbviament dades sobre tots els ajuntaments no les tinc. El que sí que tinc és el que m'han transmès, com ja deia ahir, diversos regidors de tots els partits, i el que ens ha arribat a l'ajuntament des dels serveis tècnics de la Dipu, de la federació de municipis i de la mancomunitat de municipis de l'àrea metropolitana.
En la resta de coses difícilment ens posarem d'acord, perquè repeteixes els arguments que ja havies fet servir en les teves respostes, i per tant jo et repetiria les mateixes respostes.
Només una cosa que sí que crec que és important. I és que jo sí que crec que aquest debat té a veure, i molt, amb el sistema de finançament municipal. Els municipis, i tu ho saps, estem en una situació precària i estem reivindicant un sistema de finançament just. La resposta que va donar el ministre Solbes a la petició de millor finançament municipal va ser que, per al 2009, no només no augmentarien les ajudes estatals als municipis, sinó que es reduirien (amb això és amb el que poso entre cometes la sensibilitat cap als ajuntaments per part del PSOE). Saps que això va rebel·lar molts alcaldes, fins i tot alcaldes del PSC i del PSOE, i que la relació entre el món municipalista i el govern central no està en el seu millor moment. I enmig d'aquesta situació de semi-enfrontament de sobte ZP es treu del barret 8.000 milions d'€ a repartir entre els municipis. Però a què estem jugant? No hi ha diners per a consensuar un finançament just amb els municipis i sí que n'hi ha per impulsar una mesura mediàtica com aquesta?
I sobre el paper d'ICV en els governs municipals, podriem entrar en debats també. Hem governat durant molts anys ostentant l'alcaldia de ciutats com Sabadell, Badalona, Santa Coloma, Rubí, Sant Feliu, Santa Perpètua, etc. Ara tenim les alcaldies de ciutats mitjanes com Cerdanyola, El Prat o Molins de Rei. Però és que, a més, jo crec que governar no és només tenir l'alcaldia, sinó tenir representants en el govern del poble o ciutat. I aquí sí que són molts els pobles i ciutats en els quals governem. Per tant, crec que la teva reflexió sobre el suposat desconeixement d'ICV està totalment fora de lloc.
Continuem parlant...
Hola Roger.
Efectivament,...continuarem parlant que és molt important; segur que algún punt de trobada tenim. I més parlant de finançament.....malgrat no ho acabis de veure.
Salutacions cordials!
Javi,
En resposta al teu comentari, ja he dit que em sembla infinitament millor la proposta del plan ZP als xecs dels 400 € (que em segueix semblant una aberració i que s'ha demostrat una despesa inútil). Ho dic perquè l'escrit en el que proposo de forma més o menys improvisada aquestes inversions parlava sobre els 400 €. De les 4 que vaig "proposar", les línies de bus no es poden fer perquè no és una infraestructura. El CAP i el Pavelló no es poden construir en menys d'un any, amb la qual cosa també queden fora.
Amb les escoles bressol et dono la raó fins a cert punt, perquè la principal despesa d'una escola bressol és el seu manteniment, i es podrien construir, però no es podria garantir el finançament. En tot cas, hem semblaria perfecte que part dels diners del plan ZP es destinessin a contruir escoles bressol, ja que és una de les necessitats de la ciutat, tot i que em cal més informació al respecte.
Publica un comentari a l'entrada