dimarts, 2 de setembre del 2008

Conversa amb Joaquim Ibarz

L'últim comentari de l'Ibarro en el darrer post d'aquest bloc, m'ha fet recordar una conversa via mail que vaig tenir amb Joaquim Ibarz, periodista de La Vanguardia.

Tot just després acabar el Fòrum Social Mundial (FSM) que es va fer l'any 2006 a Caracas, i al qual vaig tenir l'oportunitat d'assistir-hi, Ibarz va publicar un article titulat "Chávez secuestra al Foro Social Mundial". L'article era tant tendenciós i manipulador que no em vaig poder estar d'enviar-li un mail per dir tot el que pensava.

He intentat recuperar el mail que li vaig enviar però m'ha estat impossible. De totes maneres recordo en part el que li vaig dir.

Vaig començar dient-li que estava segur que ell no havia assistit al FSM perquè el que deia tergiversava totalment la realitat del que allà havia passat. Per començar, no era veritat que es tardés cinc hores des de l'aeroport fins a Caracas, sinó que hi vam estar exactament la meitat de temps. I, a més, erem totalment conscients que això seria així perquè l'organització del FSM ens havia advertit de l'esfondrament del viaducte.

Però és que, a més, el que explicava del desenvolupament del FSM, tampoc era veritat. No era veritat que la imatge de Chávez estés en gairebé tots els espais de debat. No era veritat que no s'haguéssin escoltat veus crítiques vers el chavisme durant el FSM. Li vaig explicar que jo mateix vaig assistir a dues activitats que en el fons eren debats entre partidaris de i crítics amb Chávez (el problema, per gent com l'Ibarz, és que eren crítics des de posicionaments d'esquerres i no mafiosos). No era veritat que el FSM de Caracas fos molt polititzat o, com a mínim, ho era tant com els que s'havien celebrat fins llavors a Porto Alegre que, en el fons, eren organitzats pel Partido dos Trabalhadores amb el suport, primer del govern de l'estat de Rio Grande do Sul, i després del propi govern federal del Brasil un cop el PT va guanyar les eleccions. Una altra mentida, o mitja veritat, de l'article de l'Ibarz era el nombre d'assistents al FSM, perquè un bon periodista, o un periodista no tendenciós, no hagués amagat el "petit" detall que suposava que aquell any, per primera vegada, el FSM era de caràcter descentralitzat, o policèntric, com dèien ells. No hi havia només un Fòrum, sinó que n'hi havia tres: un a l'Amèrica Llatina (Caracas), un a l'Àfrica (Bamako) i un altre a l'Àsia (Karachi). Això, òbviament, va repartir el nombre de participants en cadascun dels Fòrums.

No recordo si li vaig dir alguna cosa més. Sé que em vaig quedar descansat i estava segur que no rebria resposta. Però em vaig equivocar. Em va respondre, i la resposta sí que l'he pogut recuperar:

Estimat Roger:

Mucha sgracias por tu mensaje en respuesta a mi tema sobre el Foro SocialMundial. Me gusta lo que escribes porque podemos entablar un diálogo sobreel Foro, el movimiento que representa y Chávez.

desde que sin ser invitado asistió de manera tangencial en 2002 al Foro dePorto Alegre (intervino en una parroquia del extrarardio, junto a ramonet),Chávez tenía el propósito -así lo dijo en aquel entonces- de llevar el Foroa caracas. Creo entender un poco los propósitos de Chávez. Si quiso llevarel Foro a Venezuela no era para promocionarlo y ayudar al movimiento, sinopara autopromocionar su llamada revolución bolivariana. Con este propósito,organizó y financió en agosto pasado el festival Mundial de la juventud, quehasta entonces solo se había celebrado en países comunistas y satélites.

ahora bien, me disculpo sicrees que alguna de mis afirmaciones nocorresponde a la realidad. Yo puedo decirte que a primeros de enero pasé porla vieja carretera que va al aeropuerto y puedo asegurarte que tardé cincohoras. Quizá durante los días del Foro se tomaron medidas para que eltrayecto no fuera tan largo. pero eso no altera la situación que viven los venezolanos por desidia de un gobierno que regalapetrodólares a distra y siniestra, mientras en su país aumenta la pobreza yse caen las infraestrucras (si estás interesado en el trema te mandaré unlargo trabajo que publiqué en La vanguardia en diciembre titulado "Lapobreza se traga a Chávez", no sé si lo leiste).

Ahora estoy en haiutí cubriendo las elecciones. Si gustas, permite que tetutee, podemos seguir el tema en unos días, cuando regrese a México, mire4sidencia habitual, desde donde cubro América Latina. Solo quería decirteque sigo muy de cerca la actualidad venezolana desde hace más de 20 años,estuve en caracas cuando Chávez encabezó una asonada milutar que provocódecenas de muertos para acabar con la frágil e imperfecta democraciavenezolana. De acuerdo que en los gobiernos anteriores había incompetencia y corrupción, pero por esa razón tendrían que volver las dictaduras miluitares a toda América Latina (Chile, por la calidad de sus dirigentes,es un caso aparte), incluído el Brasil de Lula da Silva.

seguimos en contacto

joaquim


Li vaig respondre, però no en conservo el mail. I, efectivament, em va enviar alguns articles seus ("La pobreza se traga a Chávez", "Los campesionos españoles expropiados en Venezuela están desamparados" i algun altre) i durant algun temps vam debatre via mail sobre l'Amèrica Llatina.

Això ho he recordat avui pel comentari de l'Ibarro i m'ha fet gràcia explicar-ho.

1 comentari:

miquelet ha dit...

Diu que la pobresa ha augmentat a Veneçuela? Segons les dades es justament al contrari.

Salut.