dilluns, 3 de març del 2008

El conflicte de les escoles bressol a Cerdanyola

Davant de la situació creada en els darrers dies, a l'entorn de les escoles bressol de Cerdanyola i el possible tancament de les escoles Tàndem i Bambi, crec que és oportú explicar el posicionament que avui ha fet públic el regidor d'educació, el Gustavo Arias, en roda de premsa.

El regidor ha basat la seva intervenció en dos punts: el projecte municipal 0-3, i el conveni per a la millora de la qualitat educativa.

Us transcric la intervenció:

Projecte municipal 0-3

Des de l'ajuntament hem pres el compromís d'invertir en la construcció de 3 escoles bressol que donaran resposta a la necessitat de places pel primer cicle de l'etapa d'educació infantil, tal i com està reflectit en el Pla de Mandat.

La previsió de la posada en funcionament d'aquestes 3 escoles bressol era finalitzar-les l'1 de setembre de 2010. Ateses les circumstàncies actuals, tenim la voluntat política d'avançar la construcció de la primera escola bressol per tal que pugui obrir les seves portes abans del mes de setmebre de 2009.

Plantegem un model d'escoles bressol públiques basat en uns criteris pedagògics i de gestió avalats per l'ICE (Institut de Ciències de l'Educació de la UAB) i per la Diputació de Barcelona, organismes públics que des dels inicis han col·laborat amb nosaltres garantint la qualitat del model.

Conveni per a la millora de la qualitat educativa


Des del reconeixement a la seva tasca pedagògica i de servei de qualitat, aquesta regidoria ha mantingut amb l'escola infantil Tàndem un nivel d'estreta col·laboració. Aquesta col·laborció s'ha materialitzat a través d'un conveni de col·laboració econòmic entre l'empresa Tàndem i l'Ajuntament de Cerdanyola del Vallès, per un import de 115.229,40€, els quals ja estan aprovats en aquest exercici 2008.

El passat 27 de febrer, convocada per aquesta regidoria, es manté una reunió amb una representatnt de l'AMPA, una representant del col·lectiu de mestres i les tres persones de l'empresa cooperativa Tàndem per tal de conèixer de primera mà les raons de la decisió de l'empresa de tancar.

El contingut de la reunió és el següent:

  • L'empresa demana a la regidoria una oferta que garanteixi la seva continuïtat: un local (el seu és de lloguer i el contracte finalitza el 2012), millores en el conveni de col·laboració amb l'Ajuntament o la municipalització de la seva escola.
  • La representant de l'AMPA proposa com a possible sortida una ampliació del conveni per més d'un any i treballar conjuntament el plec de condicions de les futures escoles bressol públiques.
  • La regidoria manifesta la impossibilitat legal de la municipalització de l'escola bressol Tàndem i la inviabilitat de la seva proposta sobre el facilitar un local municipal. La regidoria recull la proposta de la representant de l'AMPA i es compromet a concretar-la en el mínim de temps possible.
A data d'avui s'està treballant en aquesta línia.

Aquesta regidoria considera que qualsevol decisió -ja sigui la de tancar o la de continuar l'escola- és exclusivament de l'empresa cooperativa.

Ratifiquem la voluntat política que Tàndem continuï prestant el seu bon servei educatiu a la nostra ciutat i en el cas que, malgrat tot, l'empresa decideixi tancar, aquesta regidoria se sentirà amb la responsabilitat de trobar solucions oportunes i de qualitat per a les famílies afectades.


3 comentaris:

Jesús Hernández ha dit...

Espero que les negociacions amb tàndem arribin a bon port i l'escola continui oberta el màxim de temps possible

gandalf ha dit...

Roger,
Fixa't des de quan s'arrossega el problema.
Potser sense el tancament de Tàndem no s'hauria desencallat mai el tema.




dimecres, 5 / març / 2008
Com passa el temps..., oi, Sr. Morral?

DEBAT SOBRE L'EDUCACIÓ 0-3(24 DE MAIG DE 1994)
INTERVENCIÓ EN LA SEGONA PART DEL DEBAT, DESPRÉS DE LES PONÈNCIES, DEL LLAVORS MEMBRE DE CERDANYOLA DEBAT, TONI MORRAL
TONI MORRAL: Tinc una pregunta per adreçar-la a les dues administracions que avui tenim a la mesa de ponents, la competent en el tema de l' ensenyament, la Generalitat de Catalunya, i l' Ajuntament, com a institució més propera al ciutadà.

Penso que allò de positiu que té el debat d' avui és mirar de trobar solucions a problemes concrets. Avui el debat ha posat damunt la taula un problema concret del nostre municipi. Segur que no és l'únic que el té. Però particularment a Cerdanyola, hi ha una demanda real de places per a nens i nenes de O a 3 anys que l' oferta existent no pot satisfer. Però el problema no és aquest exactament, sinó que és encara més gros. Hi ha una demanda potencial que és molt més important que la real. És potencial perquè està continguda pels preus que s'han d' ofertar per garantir la supervivència d' aquestes escoles. I com que no hi ha oferta pública per als infants de O a 3 anys, l'oferta és tota privada, és lògic que les escales privades hagin d' ajustar els preus segons els costos.

Aquest és el problema. Hi ha una part important de la nostra població que no pot escolaritzar els nens de O a 3 anys perquè no troba una plaça que s' ajusti a les seves condicions econòmiques.

Trobo que és molt important la política de beques i que cal seguir-la impulsant i incrementant, si és possible. Però em sembla que és insuficient, que caldria complementar-ho amb una altra política per a l'etapa del 03.

em sembla que hi pot haver diferents sortides.

Una podria ser la de municipalitzar una oferta pública. Municipalitzada o dependent de la Generalitat. En tot cas, aquí no en tenim cap, de la Generalitat. Hem de reconèixer, però, que aquesta sortida presenta moltes dificultats en aquests moments, perquè els ajuntaments estan en una situació d'ofec econòmic important; i crear una escola pública de O a 3 anys vol dir invertir una considerable quantitat de recursos que, ara mateix, no es pot invertir. I, a més, no és una competència estricta dels ajuntaments. Per tant, és lògic que l'Ajuntament digui que aquí hi ha un problema, però que li doni sortida aquell a qui correspon, per les competències, que és l' administració autonòmica.

Jo penso que seria convenient trobar una sortida. I en aquest terreny crec que hi hauria una sortida possible si hi hagués voluntat política per part de l'administració competent, que és la Generalitat, de posar recursos econòmics en el nostre municipi per cobrir aquest dèficit que tenim. I si ni hagués també voluntat política per part de l' Ajuntament d'intentar concer­tar els sectors que intervenen en aquest afer, escoles, Generalitat i Ajuntament, per tal de trobar una solució. Quina seria la solució? Aquesta era la pregunta que volia que em respon­guessin.

¿Seria possible que les escoles bressol avui privades, entre cometes, i sense ànim de lucre, que estan ofertant aquest servei a Cerdanyola, juntament amb la Generalitat i l'Ajuntament, poguessin signar un conveni, en el qual les administracions es comprometessin a posar recursos damunt de la taula perquè, d'una manera col·legiada, es pogués abaixar el cost, els preus de matrícula i de mensualitat d'aquesta oferta? I que això suposés també, d'alguna manera, un cert control en el terreny pedagògic, un cert control i fiscalització en el camp econòmic, també en el terreny de la gestió, i que aquestes escoles es poguessin qualificar d'interès públic, no públiques però sí d'interès públic, i que se'ls pogués posar l'etiqueta d'escoles de qualitat, per dir-ho d'alguna manera, del municipi?
Em sembla que podria ser una sortida i que no demanaria tampoc massa recursos, perquè hi hauria una participació econòmica de les mateixes escoles, i per tant de les matrícu­les, una aportació de la Generalitat i una altra de l'Ajuntament, que podrien contribuir a abaixar els costos que suposa per a les famílies la matriculació de cada nen de O a 3 anys.

Enviat per La defensa de l'ensenyament de 0 a 3 anys de qualitat a Cerdanyola. a 22:38 0 comentaris Enllaços a aquest missatge

Anònim ha dit...

"Acció local,Pensament global"...

Lema molt adient en EDUCACIÓ, també: caldrà veure si el que s'està dirimint a Cerdanyola és el reflexe del que ha de venir a tot Catalunya en el tema "Escoles Bressol". "30.000 places...?"

Allò sorprenent d'entrada és la dificultat que qualsevol trobarà per a saber QUIN ÉS EL POSICIONAMENT DE L'AJUNTAMENT; perquè llegint les diferents publicacions locals a les que un pot tenir accés, un es pot trobar perdut. Cada publicació talla i retalla i ofereix una versió...

---Es pot consultar alguna cosa a...
http://ampalasinia.blogspot.com/2008/03/escoles-bressol.html
---

Llavors, quinaEscola Bressol tindrem a Catalunya? Privada-concertada? Municipalitzada-privada? TitularitatPública amb GestióPrivada?

És aquesta línia de la política municipal assumida pel programa d'IC/PSOE/ERC?

Podem fer un control de qualitat, també, de les decisions presses en l'àmbit polític? Quina ISO haurem d'aplicar?

Qualitat... informativa?

Van fer vaga les treballadores d'aquests centres, ambla resta de professorat, fa unes setmanes...?

NO? Ara, però, a uns dies de les eleccions, tenim aquesta. Lock-out patronal? Baralla familiar?

Perquè no tenim ESCOLA BRESSOL PÚBLICA, DIGNA I SUFICIENT?

QUI NO VOL ESCOLA BRESSOL PÚBLICA, I EN FA NEGOCI DE LA QÜESTIÓ?

No és un tema "ideològic": és el privilegi d'uns i el perjudici d'uns altres. Pagat amb diners públics.

I alguns crec que no hi estem d'acord.

Veurem si es clarifica el tema. Esperem-ho!

Un Proper Afectat.