dimarts, 8 de març del 2011

Els mitjans de comunicació i ETA. Suspicàcies raonables?


Aquest matí, com cada dia, escoltava la ràdio. Escolto habitualment la Cadena SER. Malgrat crítiques evidents que se li poden fer, em sembla l'emissora més solvent dintre de les grans cadenes radiofòniques.

Com deia, aquest matí escoltava la ràdio. I, influenciat per la lectura que estic fent del darrer llibre d'Iñaki Gabilondo, m'he fixat en una cosa. Des de les 8 del matí fins a les 8:50h. he escoltat 5 cops la mateixa notícia: "ETA quiso volar las Torres Kio de Madrid en enero de 2010". Aquesta notícia m'ha fet pensar diverses coses.

En primer lloc, sigui certa o no la notícia, l'han convertit en certa. En un espai de 50 minuts s'han encarregat d'assegurar-se que aquesta és la notícia que jo m'he d'emportar al cap quan surti de casa i vagi cap a la feina. Jo i els milions de persones que escolten el programa d'en Carles Francino a aquella hora.

En segon lloc, no seré jo qui dubti de la professionalitat dels periodistes de la SER, però no crec que sigui massa agosarat pensar que potser un tipus de notícia com aquesta necessita un grau major de possibilitat de ser contrastada. I és que la notícia surt de les suposades declaracions que han fet uns etarres que estan detinguts des de dimarts de la setmana passada. És a dir, la font de la notícia és una filtració que, òbviament, pot tenir algun interès determinat al darrera.

I, per últim, deixeu-me ser malpensat. Quina és la millor notícia que poden donar aquells que necessiten justificar socialment i mediàticament la previsible il·legalització de Sortu? La de mantenir en l'opinió pública el convenciment que ETA té previstos atemptats, encara que siguin de dimensions que, Hipercor al marge, mai han comès. I més encara quan ens trobem en la setmana que la fiscalia ha demanat al Tribunal Suprem que no permeti que Sortu es presenti a les eleccions.

Potser cap de les suspicàcies que plantejo estan fonamentades. No dic que no. Però cada cop sóc més escèptic a l'entorn de les notícies que ens ofereixen els mitjans de comunicació sobre el conflicte del País Basc.