dissabte, 21 de març del 2009

ICV i els Mossos

La Raquel em pregunta què en penso de la teoria que s'està estenent per la xarxa sobre la suposada conxorxa interna dels Mossos per fer caure de la conselleria a Joan Saura. Diré el que en penso, deixant clar que és una opinió personal.

La teoria de la conspiració fa molt de temps que se sent dintre d'ICV. Jo personalment vaig començar a sentir-la quan es va produir el cas de la Núria Pòrtulas. La novetat que ara s'està produint és que no és la gent d'ICV la que fa pública aquesta teoria. Aquí en teniu dos casos: el Saül Gordillo i el Joan Francesc Escrihuelas parlen del tema.

La diferència que sigui gent d'ICV o de fora d'ICV la que parli d'aquesta teoria és essencial. Si ho fem nosaltres sona a excusa. Si ho fa algú de fora, la cosa ja és diferent i per a prendre-se-la més seriosament.

Pel que conec al Joan Saura no tinc cap mena de dubte que no està d'acord amb l'actuació policial del dimecres. Estic convençut, per tant, que d'ell no va sortir l'ordre d'actuar amb violència i desproporció. 

I si ho mires fredament, i amb la distància que donen els tres dies que han passat, veus que una actuació policial com la del dimecres és la forma més directa de fer mal a Saura i a ICV. Només cal veure com ens sentim el conjunt de la militància d'ICV aquests dies per adonar-se'n.

La veritat és que des que Saura és Conseller d'Interior ha impulsat polítiques que han molestat a un sector important dels Mossos. Els dos exemples més mediàtics han estat la instal·lació de càmeres a les comissaries o el tenir una actitud contundent davant de casos d'abusos comesos per Mossos. Per no parlar d'altres polítiques, relatives en aquest cas bàsicament a temes de trànsit, que no agraden a lobbies poderosos com el RACC, que no tenen a veure amb el que ara parlem, però que també serveixen d'excusa per aquells que desitgen veure rodar el cap de Saura.

Jo crec que la teoria de la conspiració en aquest cas no és gens descartable. És més, crec que és força probable. Ara bé, si aquesta teoria és real, s'ha de ser contundent i actuar amb fermesa destituint a qui s'hagi de destituir. Si no actues amb contundència, la teoria de la conspiració no se la pot creure ningú. 

6 comentaris:

Te de llimona ha dit...

Gràcies, Roger, per l'anàlisi i per la sinceritat que demostres. És evident que l'anunci que va fer en Saura que hi hauria una investigació no pot quedar-se en això. Jo també estic convençuda que ell no va donar cap ordre de fer ús de la violència (però també reconec que no sóc objectiva, com ja saps) i és per això que cal trobar els responsables. En tot cas, seria una pèrdua per a la població catalana no poder tirar endavant la línia d'actuació que en Saura ha seguit des del principi i arribar fins al final. Per tant: és urgent i necessari expedientar (o el que calgui) els responsables.
I, sí, company, ens han fet mal... Però ara toca moure fitxa.

Marea ha dit...

Primer de tot felicitar-te pel post dels mossos, es una de les coses que els votant d’Icv us demanen es coherència i em serveix per intentar explicar-te una mica el meu desencís amb vosaltres.

Crec que l’espai de la demagògia i de la “política” esta mes que ocupat en aquest país, no teniu res a guanyar i si molt a perdre si aneu per aquí (i la meva opinió es que ho esteu fent massa sovint), mai sereu (fa uns mesos hauria dit serem) un partit majoritari, però si amb coses a dir i a aportar, però si us entesteu en fer lo mateix que els “grans partits” solament us quedarà desaparèixer.

Si perdeu el romanticisme dels votants que no creiem en la actual forma de fer política no us quedarà res.

En quan al post de la conxorxa per fer caure al Saura, t’explicaré una historieta. Fa anys quan jugava a futbol, era juvenil aleshores, teníem un entrenador que no ens agradava gaire a ningú a l’equip o si mes no a una gran majoria que a la vegada érem,per dir-ho d’alguna forma els que portaven el pes al vestidor. Ho ven parlar amb alguns directius de l’equip però ningú ens feia cas, la classificació estava molt per sota del previst, anaven a mitja taula baixa quan no tenien que tenir cap problema per mantenir la categoria a Lliga Nacional, el que ara seria Divisió d’Honor, ho dic perquè l’objectiu d’un equip de barri era no baixar, no podies lluitar amb el Barça, l’Espanyol el Valencia o la Damm. Un dia jugant al camp del cuer l’Hospitalet, guanyaven a la mitja part 1 a 2, però estaven fent un partit horrible, al vestidor l’entrenador cridant com sempre i de males maneres ens va dir que si perdíem dimitiria aquell mateix dia.

Ningú va dir res, i sincerament jo no tinc cap constància de cap conspiració al vestidor i estic convençut que m’hauria assabentat. El partit el ven perdre 4 a 2 amb tres gols a pròpia porta a la segona part, ell va marxar i nosaltres no ven baixar, per poc però no ho ven fer.

Es una historieta, jo no tinc informació per saber o fer-me una idea si hi ha conxorxa o no, no ho crec, si que hi ha desencís de nou, coneix-ho un parell de mossos que a mes no es coneixen entre ells, però els dos em diuen el mateix, se senten desprotegits, tenen la sensació de tenir l’enemic a casa, de que des de que va arribar el Saura han perdut protecció, respecte, creuen que el que estan transmeten al poble es que podem fer el que vulguis, que arribes a comissaria i denuncies el que sigui que t’ha fet un mosso i han begut oli, que qualsevol es veu amb cor de ficar-se amb ells sense cap problema, saben que estan acollonits.

El que vull dir es que em sembla mes perillós aquest desencís de la base que no pas si hi ha conxorxa o no, la conxorxa es pot descobrir i anular, arreglar lo altre ho veig mes complicat, de fet no se com ho podreu fer i mantenir les vostres conviccions a la vegada.

No crec que l’altre dia tinguessim ordres d’actuar amb la contundència que ho van fer, però si que estic convençut de que havia molts polis molt cabrejats.

I quedi clar que estic totalment d’acord amb les càmeres a la comissaria i amb no deixar passar ni un abús policial, però pot ser també se’ls tindria que transmetre d’alguna forma la seguretat de que si actuen com cal no tindran cap problema i això no esta passant.

Pot ser abans estaven massa protegit i ara massa a la llum publica i si parlem de policia no es bona ni una cosa ni l’altre.

Teniu un bon marro amb Interior.

Toni Salado ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Toni Salado ha dit...

Bon post Roger, jo em vaig expressar de manera semblant en la meva reflexió.

http://blocpolitikon.blogspot.com/2009/03/reflexiones-tras-lo-ocurrido-con-ls.html

Salut company!

superegidor ha dit...

Bé Roger, en primer lloc et felicito, es un gran que l'analisis en forma de crítica de l'anterior post, però després de dir-te això em venen al cap dues coses:
- La primera es que fer les coses correctes no ens haurien de causar sorpresa, i això ho ha fet. I clar, quan un polític critica l'actuació de gent del seu partit, ens fa felicitar aquesta persona. Aixó em dona que pensar sobre la clase política d'aquest pais, que no es gaire pitjor que la seva societat, quedi clar.
Moraleja, el normal hauria de ser el que tu has fet a l'anterior post, i no ens hauria d'extranyar, però et torno a felicitar, ja que això no es la norma.
-La segona es el que expliques en aquest post, i que em dona que pensar que ja has deixa't anar el polític que portes dintre, conya, i aquesta "justificació" sobre l'actuació i el boicot dels mossos cap al seu màxim responsable. Si, Roger, es molt provable que sigui així, però, creus que això es el pitjor? Creus que això excusa al Saura de la responsabilitat que te en el cas?
Jo sempre intento entendre als responsables polítics com a directius d'empresa, llavors, un directiu pateix un "boicot" dels seus treballadors, i fa que els clients d'aquesta empresa pateixin les seves conseqüencies, que hauria de fer aquest directiu? Que haurien de fer els seus responsables?
Crec que en Saura ho te molt fàcil, si varen ser responsables dels mossos que varen donar l'ordre, que els faci dimitir, si varen ser els policies, dons que canvii les directrius, però no hi veig prou l'excusa.
Roger, crec que faria be ICV en reconeixer l'error d'acceptar una conselleria que no us podeu fer carrec, pels motius que t'ha donat el Marea.

Roger M. Puig ha dit...

Gràcies a tothom per participar d'aquest debat.

Algunes coses a afegir:

No crec que se m'hagi de felicitar per haver escrit aquests posts. He escrit el que pensava com he fet moltes vegades. I ho continuaré fent.

Raquel, d'acord amb el que dius. I, Toni, ja havia llegit el teu post, i em sembla una reflexió molt lúcida i tranquil·la, cosa d'agrair.

Marea, deixa'm que et digui que discrepo una mica amb el que dius sobre els Mossos. Primer no entenc què vols dir quan dius que se'ls hauria de "transmetre d’alguna forma la seguretat de que si actuen com cal no tindran cap problema i això no esta passant". No sé quins són els problemes que poden tenir ni què és el que no està passant.

I, segon, ara estan massa a la llum? Mira, el tema de les càmeres a la comissaria de les Corts va fer pringar a tres o quatre mossos que realment es van excedir i van agredir una persona. Però el tema és que des que s'han instal·lat les càmeres no hi ha hagut cap denúncia més. I això és bo pels Mossos. Qui no sàpiga veure això és molt curt de mires.

Superregidor, no m'ha sortit cap polític que porti a dins, t'asseguro que això ho ha escrit la persona que porto a dins. Si fos pel polític que "porto dins" el tema de la conxorxa dels mossos l'hagués tret quan la vaig saber amb tot el merder de la Núria Pórtulas, fa dos o tres anys. Ningú en públic m'ha sentit parlar d'això fins ara, i si ara ho he tret és perquè ha començat a circular per internet i perquè m'han demanat l'opinió.

El debat sobre si ICV pot o no assumir interior és un altre. Però em resisteixo a pensar que les polítiques de seguretat només poden estar en mans de PSC, CiU o PP.