dilluns, 4 de febrer del 2008

Traçat ferroviari per Collserola? Parlem-ne

Fa unes setmanes vaig obrir en aquest bloc una enquesta sobre la possible nova infrastructura de connexió entre Barcelona i el Vallès Occidental passant per Cerdanyola. 52 persones han respost l'enquesta. Un 44% afirmant que cal una nova connexió ferroviària, un 25% afirmant que no cal cap connexió més, un 11% a favor d'un túnel viari i, finalment, un 9% de la gent que ha respost no té clara la qüestió.

Al marge de l'enquesta que, òbviament, no té cap valor científic, el que és evident és que és necessari obrir un debat real sobre les infrastructures de mobilitat que es necessiten per a millorar les connexions entre Barcelona i la comarca del Vallès Occidental. I quan dic que cal un debat real, el que estic dient és que és necessari acabar amb els apriorismes històrics o amb els puritanismes ideològics. Debatem obertament i clarament sobre quines són les noves necessitats humanes de la zona i sobre quines són les necessitats ambientals, i després decidim si volem un túnel viari, si volem un túnel viari i ferroviari, si volem un túnel ferroviari o, si per contra, no volem cap més infrastructura.

Jo com a militant d'ICV i com a ciutadà de Cerdanyola estic agafant partit. Crec que cal una nova connexió ferroviària. Un traçat totalment soterrat que uneixi la zona de la Sagrera de Barcelona, amb la zona de la Plana del Castell de Cerdanyola (aviat hi viuran 20.000 noves persones, més els centenars de treballadors/es del nou Parc de la Ciència), amb la UAB (comunitat universitària d'unes 40.000 persones), amb Badia del Vallès i amb Sabadell. Naturalment aquest nou traçat hauria d'anar acompanyat d'altres mesures: millora de les línes C-4 i C-7 de rodalies, arribada del tramvia a través del Coll de Montcada, millora de la B-30, etc.

Però, més enllà de la meva postura personal, insisteixo que cal un debat clar sobre el tema. Un debat ciutadà i polític sense encotillaments ideològics.

9 comentaris:

Anònim ha dit...

Abans de parlar de qualsevol nova infraestructura, com és el traçat ferroviari per Collserola, cal explicar molt bé quina és la situació actual a nivell de mobilitat, però també quina és la previsió lligada al desenvolupament territorial, no només a Cerdanyola, sinò també als municipis del voltant.

I això no s'ha fet, i s'hauria de fer, públicament i amb la participació oberta a tothom. Perquè segons el model de desenvolupament territorial que es plantegi, i el seu volum, caldrà un tipus de transport o un altre. I segons què triem, hi haurà uns impactes ambientals, els quals haurem de valorar si es poden acceptar, o no.

Traçat ferroviari per Collserola? Que m'ho expliquin molt bé, però en el context territorial, ambiental, social, etc. que toca, i tenir així el màxim d'informació possible per triar bé.

Anònim ha dit...

Jo tampoc ho acabo de veure molt clar. Crec q la sortida lògica per a les noves infraestructures ferroviàries cap aquella zona del Vallès haurien de ser per la Trinitat. A més la reordenació de Rodalies per la nova estació de Sagrera hauria de ser una bona oportunitat al respecte ja q -en teoria- l'actual túnel de Renfe-Meridiana quedaria en desús. I recordem q aquest túnel acaba en una estació bastant cèntrica i avui infrautilitzada (E.de França)

Jo enllaçaria el traçat vallesà q tu proposes (Sabadell-Badia-UAB-Cerdanyola) amb l'esmentat corredor barceloní, mitjançant el túnel de Montcada en projecte. Ens estalviaríem un nou forat a Collserola.

Jesús Hernández ha dit...

El túnel al coll de Montcada que proposa la PTP és una molt bona opció. Però no és incompatible amb un altre traçat ferroviari, que connecti altres zones del Vallès, com per exemple el parc de la ciència o la UAB. A més aquest nou traçat ferroviari soterrat tindria unes característiques de volum de passatgers i de freqüència de pas diferents a les que aportaria la duplicació de la línia 4 de RENFE.

En resum, el túnel de Montcada ajuda a resoldre el problema de mobilitat que JA tenim al Vallès. Propostes com la de un nou traçat ajuden a resoldre el problema de mobilitat que tenim i els que tindrem. Es mostra, a més, com alternativa a d'altres projectes com l'interpolar o fins i tot el 4t cinturó, molt més agressius amb el territori i que a més potencien l'ús del vehicle privat:menys democràtic i més contaminant.

Per acabar només dir que ha de ser cabdal que el projecte tingui un impacte mediambiental reduït o nul. Una nova agressió que afectés greument a Collserola és un preu que jo personalment no voldria pagar en cap cas.

Anna Mir ha dit...

Hola Jesús i companys de Cerdanyola,

Com et sembla que es pot perforar la muntanya, fer-hi les obres del túnel i fer-hi la carretera auxiliar que n'ha de permetre el manteniment, sense agredir Collserola?

A part de carregar-nos el corredor ecològic que conecta les dues zones de la muntanya...
Quantes estacions tindrà aquesta via?

Amb la meitat del que costaria la obra del túnel podem més que doblar el transport públic existent entre BCN i el Vallès. Perquè no estudiem bé les alternatives que tenim?

Si no volem pagar el preu de carregar-nos Collserola ho haurem de fer.

Jesús Hernández ha dit...

Hola Anna quant de temps,

Llegint el teu comentari me'n adono que encara no a tothom li queda clar que el projecte d'infraestructura que volem pel Vallés no te ABSOLUTAMENT RES a veure amb l'antic projecte del túnel d'Horta. És una llàstima però haurem de fer pedagogia:ni té el mateix traçat, ni afecta a Horta, ni és per cotxes, ni té la mateixa amplada.

Si és fa un túnel íntegrament soterrat sense cap boca a la banda de Barcelona (ja que per aquella banda s'uniria amb el túnel ja existent a Sagrera) i una boca d'entrada vertical al Vallès és possible tècnicament fer una infraestructura que tingui un impacte mediambiental molt reduït o nul. Com a mínim això és el que diuen els que en saben i són diversos els experts que així ho han constatat (com també ho constata algun exconseller que en sap bastant de medi ambient). En quant a la carretera de manteniment, jo no conec cap túnel de metro de Barcelona amb carretera de manteniment,igual que tampoc en té la part soterrada de rodalies a Barcelona, així que suposo que aquest túnel no serà una excepció i tampoc en tindrà.

Els costos del túnel són certament elevats. I si els comparem amb altres projectes ferroviaris les comparacions són odioses, en això tens tota la raó. Però si el comparem amb projectes com el de la interpolar o el 4t cinturó, que socialistes i convergents volen fer tant si com no, veuràs que és molt menys costós.

El principal problema de contaminació a Barcelona, com bé saps, ve donat per les emisions per l'ús del cotxe. I aquest projecte contempla la creació de transport públic, col·lectiu i sostenible i eludirà a grans quantitats de població de l'ús del transport privat. Reduirà per tant les emisions de CO2.

Un altre factor a tenir en compte és el creixement poblacional de Cerdanyola per la construcció del Centre Direccional (Es preveuen 20.000 habitants més a la zona) i també el futur parc de la ciència i el sincrotró que atrauran a milers de treballadors i treballadores (per cert, treballs i treballadores altament qualificats i de R+D+I, que és el que volem pel nostre model productiu, no?) a una zona que ja està col·lapsada per la UAB (50.000 estudiants) i l'eix empresarial de la B-30. L'alternativa de transport per aquesta zona és construir la vía interpolar, que a diferència del traçat ferroviari soterrat, SI que es carrega el corredor ecològic fins al parc de Sant Llorenç.

Per cert, quedi clar que estic totalment a favor de la proposta de la PTP i d'ampliar la freqüència de pas amb un trajecte que permeti un semi-directe (més semi que directe, això si) que millora clarament el que tenim ara.

Anònim ha dit...

Jesús i companys/es,

La PTP diu (segons la notícia apareguda a Cerdanyola.info www.cerdanyola.info/noticies/noticia13378.html): "L'informe de la PTP indica que el túnel d’Horta ferroviari "no és una mala idea" sempre que s’expliqui la xarxa de connexions en el costat de Barcelona i sempre que la capacitat de la quàdruple via que es proposa en el Pla Tren 2014 estigui esgotada d’aquí a uns quants anys". En altres paraules, per la PTP no sembla vital foradar Collserola, ni que sigui per un túnel ferroviari soterrat.

En quant a si l'impacte ambiental serà molt reduït o nul, fins que no es publiquin els estudis sobre el tema (que suposo encara no estan fets), no es pot dir gran cosa. Ara mateix, i quan hi ha tants interessos pel mig, la valoració dels impactes tendeix a minimitzar-los (no seria la primera vegada que això passa). En canvi, entitats de defensa del territori com l'Associació Cerdanyola Via Verda, mostren la seva inquietud davant dels possibles efectes negatius sobre els aqüífers que pot tenir la construcció del túnel.

No tinc la sensació, com ja apuntava al meu post inicial, que s'estigui fent un debat rigurós i transparent sobre aquest tema. Més aviat tinc la impressió que per alguns sectors d'ICV (cúpula) cal acceptar aquest túnel, en el context de les relacions del tripartit a la Generaliltat, i molt especialment amb el PSC que, no ens enganyem, és qui (més) mana.

Jesús Hernández ha dit...

Estimat ex-anònim,

Comparteixo bona part del teu comentari, i a més introdueixes al debat un element molt interessant, que són els estudis d'impacte ambiental. Quan es facin els estudis (si es fan), si aquests indiquessin un elevat un risc per Collserola jo, personalment, no em podria posicionar a favor amb la proposta de nou traçat.

En quant al Pla 2014 de la PTP, que ICV-EUiA ha adoptat plenament com a proposta d'infraestructures, torno a insistir, com ja he dit abans i com també vaig dir fa setmanes al meu blog, que és un pla excel•lent i innovador i que soluciona bona part dels problemes de mobilitat metropolitans. Dit això, també crec que poden haver altres opcions fora del Pla tren 2014 que suposin solucions als problemes de mobilitat, en aquest cas del Vallès.

Andrés Martín ha dit...

Benvolguts companys.
Us vull parlar sobre la viabilitat econòmica d'uns conexió ferroviària directe entre Cerdanyola i Barcelona.
En comptabilitat pública, cal diferenciar entre cost i despesa i, posteriorment, observar l'amortització del projecte. A més, s'han d'incloure les externalitats possitives (reducció emissions CO2, reducció temps de trajecte, descongestió actuals vies renfe, etc).
Si l'objectiu és reduir el nombre de cotxes que circulen a l'àrea metropolitana de Barcelona i reducció les emissions de gasos contaminants, generar una nova conexió viària que no agredeixi el territori del futur Parc Natural de Collserola és una opció òptima. Passar pel Coll de Montcada... més bé seria desdoblar les vies actuals de Renfe... i per això seria millor fer un metro.
Només us demano que genereu les vostres opinions a partir de les informacions existents, i no de vells fantasmes. El PSOE estaria encantat de tunels viàris tipus Vallvidriera. ICV no. El tren és una aposta de futur. Siguem valents. La recepta màgica és creixement sostenible.

Andrés Martín ha dit...

És obvi que al comentari anterior he comés un error. Allà on diu viari volia dir ferroviari.